Araştırmacılar, daha verimli piller tasarlamak için “Dragonfly” diye bilinen bir yapay zekayı kullandı.
Carnegie Mellon’daki bilim insanları, bu sistemi lityum iyon pillerin daha süratli şarj olmasını sağlayacak daha uygun elektrolitler tasarlamak için kullandı.
Elektrolitler, pildeki iki elektrot ortasında iyonları (bir elektron kazanarak yahut kaybederek yüklenen atomları) hareket ettirir. Lityum iyonları negatif elektrotta, anotta oluşturulur ve elektron kazandıkları katoya akar. Pil şarj olduğunda, iyonlar anota geri döner.
FARKLI KİMYASALLAR BİR ORTAYA GETİRİLDİ
Independent Türkçe’deki habere göre pillerle ilgili yeniliklerin meyve vermesi yıllar alabilir zira üretimlerinde çok farklı kimyasallar kullanılıyor. Kimyasalların oranını belirlemek ve bunları en güzel kullanım için optimize etmek çetin bir iş olabilir.
Öte yandan, araştırma takımı, üç potansiyel çözücü unsur ve bir tuzu karıştırmak için pompalar, valfler, kaplar ve başka laboratuvar ekipmanlarının otomatikleştirilmiş bir düzenlemesini kullandı ve daha sonra bu sonuçları Dragonfly’dan geçirdi. Böylelikle yapay zekanın mevcut elektrolit tahlillerinden daha âlâ performans gösteren 6 tahlil sunduğunu gördü.
Bu, test hücresine bugün piyasadaki muadillerine kıyasla yüzde 13’lük bir güzelleşme sağladı.
Carnegie Mellon’dan Doçent Venkat Viswanathan, Technology Review’a yaptığı açıklamada elektrolit bileşenlerinin “karıştırılıp eşleştirilmesi için milyarlarca yol olduğunu” söyledi. Lakin yapay zeka Dragonfly, çok fazla önyargı olmaksızın (sistem kimya hakkında bilgi sahibi olmadığı için) süreci daha verimli hale getirebilir.
KUANTUM MEKANİK SİSTEMİ BATARYALARI ‘ANINDA’ ŞARJ EDEBİLİR
Dragonfly’ın tek bir gaye yerine birden fazla emelle deneyler yapabilecek biçimde geliştirilmesi umuluyor.
Araştırmacılar ayrıyeten, bir kübit akışıyla yüklenen enerjiyi depolamak için mikromaser diye bilinen bir kuantum mekanik sistemi kullanan ve tıpkı vakitte çok şarj riskine karşı koruyan kuantum bataryaların pillerin anında şarj olmasını sağlayabileceğine inanıyor.
Güney Koreli araştırmacılar halihazırda, kuantum batarya teknolojisinin elektrikli arabaların konuttaki şarj müddetlerini 10 saatten yalnızca üç dakikaya düşürebileceğini, süperşarj istasyonlarınınsa bir aracı yalnızca 90 saniyede büsbütün şarj edebileceğini hesaplamıştı.
Bu yıl yayımlanan bir çalışmada bilim insanları, kuantum bataryanın şarj mühletinin bataryanın boyutu büyüdükçe aslında nasıl azaldığına dikkat çekmişti.